LITHIUM-ION-batterijen
Dit is de meest geavanceerde technologie. Door gebruik te maken van lithium kan per volume en gewicht meer energie worden opgeslagen. Andere opmerkelijke voordelen: geen geheugeneffect, geen kans op diep ontladen, zeer hoge laad- en ontlaadstroom, zeer groot aantal cycli, niet-toxische onderdelen, ...
De kostprijs per opgeslagen kWh is daarentegen zeer hoog en vooral de veiligheidsstabiliteit van de batterij kan worden aangetast: alle batterijen moeten een BMS (Battery Management System) bevatten die permanent de spanningen en stromen controleert en de batterij uitschakelt wanneer bepaalde risicopunten worden bereikt (te lage spanning, te hoge spanning, te hoge stroom, te hoge temperatuur en dissymmetrie tussen de elementen)
Het vervangen van elementen of het samenstellen van een Li-ion pack moet dus overgelaten worden aan erkende professionals. Grondige kennis van de behoeften inzake energietoepassingen is dan ook van groot belang om een oplossing uit te werken.
De lithium-ion-technologie (oplaadbaar) moet niet worden verward met de lithium-technologie (niet-oplaadbaar).
Saft VL & MP-reeksMet spitstechnologische innovaties op het gebied van oplaadbare lithium-batterijen biedt Saft de industriële sector producten met uitzonderlijke kenmerken: verhoogd temperatuurbereik (tot -50°C en +125°C), recordaantal cycli, superieure specifieke energie (tot 385Wh/l), ... Zowel voor retrofit als voor het ontwerpen van nieuwe toepassingen zijn de prestaties van hoge kwaliteit. De VL-reeks bevat cilindrische elementen, terwijl de MP-reeks prismatische elementen bevat.
|
|||||||
LiFePO4 (lithium-ijzer-fosfaat)Dit is een van de recentste lithium-technologieën. Alhoewel een deel van het vermogen wordt opgeofferd , zijn er daarentegen heel wat voordelen: extreem hoge laad-/ontlaadstroom, een veiligheidsstabiliteit die vergelijkbaar is met nikkelbatterijen, zeer lage zelfontlading (<20% per jaar), laag gewicht, ... Deze technologie is vooral geschikt voor mobiele toepassingen: motor, scooter, rolstoel, quad, watersport, modelbouw, campingcar hebben er alle voordeel bij om hun loodbatterij te vervangen door een LiFePO4
|
|||||||
18650Dit is het symbolische element van de lithium-ion-revolutie. Door de kleine afmetingen (18mm dik en 65mm lang) voor behoorlijk wat energie kan gemakkelijk een plaats gevonden worden in tal van toepassingen. Het succes ervan heeft alles te maken met de opkomst van de draagbare computers in de jaren 2010. Maar ook andere formaten zijn beschikbaar: 10440 (AAA), 14500 (AA), 18500(A), 26500, 26650, 33600 (D), ... De batterij is beschikbaar in ontelbare varianten qua vermogen, aantal cycli, veiligheidsaspect, ... en wordt meestal geplaatst in packs zodat men kan beschikken over de spanning (of capaciteit) die overeenstemt met de toepassing. Wegens de zeer ernstige gevolgen wanneer deze elementen verkeerd gebruikt worden (verhitting-ontgassing-brand), zijn de studie en het ontwerp van het trio batterij-toepassing-lader voorbehouden aan ervaren en kundige professionals. Neem contact op met ons voor uw projecten of vragen
|
|||||||
Li-PO (Lithium-ion polymeer)Deze batterijen die sinds het begin van de jaren 2000 op de markt zijn, danken hun naam aan het gebruik van droog en vast polymeer in de plaats van elektrolyt dat normaal wordt gebruikt in een poreuze laag. Verder worden ze ondergebracht in een soepel omhulsel, een zgn. 'pouch', i.p.v. in een metalen buisje. Enkele technische beperkingen hebben de ontwikkeling van deze technologie gehinderd. De zogenaamde 'Li-PO'-batterijen vandaag de dag zijn grotendeels batterijen zonder polymeer maar wel verpakt in een soepel omhulsel. Een grote vrijheid wat vorm betreft, breekbaarheid en opzwellen van de behuizing, een beperkter aantal cycli zorgen ervoor dat deze batterij vooral gebruikt wordt voor toepassingen met grote afmetingen en voor modelbouw. |