Lithium LiFePO4 startbatterij
Batterijen met lood werden veelvuldig gebruikt in toepassingen als startmotoren omwille van de zeer grote kortsluitstroom. Veel toekomst hebben ze echter niet meer, gezien de komst van de Lithium-IjzerFosfaat batterijen: de ontlaadstroom is hetzelfde, maar in het geval van de LiFePO4, is deze constant tot de volledige ontlading van de batterij. In het geval van lood is de bruikbare capaciteit van de batterij omgekeerd evenredig met de ontlading.
Hierna volgt een tabel met de bruikbare capaciteit van de 2 technologieën naargelang van de ontlaadsnelheid (en dus van de ontlaadstroom):
Ontlaad snelheid |
Ontlaad stroom(*) |
Bruikbare capaciteit | |
Lood | LiFePO4 | ||
20h | C /20 | 100 % | 100% |
1h | C | 55% | 100% |
6 min | 10x C | 35% | 92% |
3 min | 20x C | 27% | 90% |
1,5 min | 40x C | 16% | 80% |
(*) De stroom 'C' stemt overeen met de vermelde capaciteit van de batterij: voor een batterij 65 Ah, C = 65A
Dankzij deze duidelijk betere prestaties kan de 'theoretische' capaciteit van de LiFePO4-batterij verminderd worden met een factor 3 tot 7 in vergelijking met de loodbatterij – voor dezelfde toepassing.
Sterke punten van de 2 technologieën
Verminderd volume (factor 2 tot 5) | |
Verminderd gewicht (gedeeld door 7) | |
Hogere levensduur (2 tot 5 maal meer cycli) | |
Zeer laag zelfontlading wanneer niet gebruikt | |
Zeer snel opladen | |
Bevat geen zuur | |
Bevat geen toxische stoffen | |
Minder duur in aankoop | Minder duur per cyclus |
Geen enkel onderhoud |
Aanbevolen toepassingen:
Motor, rolstoel, golftrolley, ULM, watersport, step, campingcar, ...